Blockchain tehnoloogial on võime suurendada rahalist kaasatust ja muuta paljude inimeste elusid kogu maailmas, eriti areneva majandusega riikides, kus seda kõige rohkem vajatakse. Kuigi Blockchain tehnoloogia potentsiaali on laialdaselt tunnustatud, peetakse isegi Bitcoini (BTC) enda karmimate kriitikute seas Blockchain tehnoloogia võimalikke kasutusjuhtumeid sageli ainult finantssektoriga piiratud.
Kui Bitcoini kõrval loodud hajutatud pearaamatusüsteem on võimas kasutusjuht valuuta ja varade vallas, kus väärtust saab nüüd digitaalselt üle kanda ilma vahendajateta või dubleerimise riskita, kuna omandiõigus on muutumatu ja tõestatav, siis neid samu rakendusi saavad kasutada paljud muudki majandusharud peale rahanduse, üheks neist on ka muusikatööstus, mida on liiga sageli domineerinud “väravavahid”. Kui Interneti tulek – millele järgnesid voogedastusplatvormid nagu Napster, Soundcloud ja nüüd ka Spotify – on seda teatud määral muutnud, näib Blockchain tehnoloogia olevat järgmine samm loojatele ja nende kuulajatele võimu tagasi andmisel.
Blockchain tehnoloogia, voogesitus ja autoritasud
Niisiis, kuidas muudab Blockchain muusikatööstust? Üks selle mõjudest, kui mitte kõige märgatavam, on võime eemaldada muusika müügi ja voogesituse protsessist vahendajad. Kuigi voogedastusplatvormid on muutnud muusika tarbimise viisi, muutes selle kuulajale laiemalt kättesaadavaks, on see loonud ka täiesti uue tasandi artistide ja fännide vahendusel.
Muusika voogedastustööstus on kindlasti toimunud märkimisväärse edasiminekuna, pakkudes kulutõhusat ja kasutajasõbralikku alternatiivi piraatlusele, võimaldades artistidel saada oma töö eest autoritasusid. Selle nihkega on aga ilmsiks tulnud vaieldamatu lahknevus kasutustasude jaotamises. Nagu paljude asjade puhul, sarnaneb autoritasude jaotus artistidele Pareto diagrammiga, kus väga väike protsent artistidest moodustab suurema osa muusikavoogudest ja seega autoritasude tuludest. See maksete lahknevus on tingitud paljudest teguritest, sealhulgas artisti muusikažanrist ja päritoluriigist. Kuigi lokaliseeritud teenused, nagu Hiina AliMusic, võivad aidata nende probleemidega geograafilisel tasandil võidelda, on tõenäoline, et litsentsitasude jaotus jääb alati viltu ning suuremat osa turust domineerib käputäis üliproduktiivseid artiste.
Artistidele hoo andmine
Ehkki kallutatud jaotus on ebatõenäoliselt täielikult lahendatav, võib esilekerkivate artistide tingimuste parandamine anda tohutuid muutusi ja tuua kaasa mitmekesisema turu. Samuti võib see aidata nihutada kontrolli, mida praegu omavad kolmandatest osapooltest vahendajad, nagu plaadifirmad ja platvormid, millel on märkimisväärne mõju selle üle, millist muusikat avalikkus kuulab.
Blockchainil põhinevad muusika voogedastusplatvormid püüavad selle probleemiga toime tulla. Näiteks Opus kasutab kahte erinevat võrdõigusvõrku, et eemaldada täielikult vahendajad ja pakkuda täielikult detsentraliseeritud voogesitusplatvormi. Opus kasutab InterPlanetary File System ehk IPFS-i, mis on failide jagamiseks ja salvestamiseks P2P-võrk, kus võrgu kasutajad toimivad ka serveritena. Nii eemaldatakse praktiliselt kõik voogedastusega seotud hostimistasud.
Opus kasutab maksekihina ka Ethereumi võrku. Nutikate lepingute kasutamise kaudu võimaldab see artistidele tasuda otse loo ostmisel või voogemisel, mis tähendab, et nii sisu kui ka autoritasusid jagatakse iseseisvalt. See süsteem võimaldab artistil säilitada peaaegu kõik premium-kasutajate tehtud maksed või freemiumi kasutajate teenitud reklaamitulud, kust tuleb Opuse sõnul suurem osa tulust – koguni 90%.
Artistide uued tuluallikad
Blockchain parandab juba kunstnike, eriti sõltumatute kunstnike tasustamist ja suurendab neile jäetavat summat, lihtsustades samal ajal ka autoriõiguste kaitsmise ja teoste levitamise protsessi, mis ei piirdu sellega. Blockchain tehnoloogia võimaldab juba praegu muusikutel kasutada sõltumatute artistide tulu saamiseks teist olulist kategooriat: väga kaasatud kogukonnad.
Sõltumatud ja tulevased kunstnikud saavad sageli tugeva kogukonnatunde, mis väljendub pidevas rahalises toetuses.